Sejarah & Politik

Firma PR ni keluarkan tinjauan yang menunjukkan kerajaan PH sebagai ‘tak konsisten’ dan ‘mengelirukan’?

(This article is a translation. For the original, visit our sister site, CILISOS)

Baru-baru ni, kitorang dari SOSCILI dijemput ke sebuah forum dengan tajuk pelik, “Citrine One Strategic Communications Survey“ Citrine One adalah agensi PR yang berpangkalan di KL, dan pakar dalam mengubah krisis kepada peluang. Kaji selidik pasal apa tu? Nampaknya, mereka berjaya menjejaki kejayaan (atau kekurangannya) dari kerajaan Pakatan dalam komunikasi. Berikut adalah petikan daripada sidang akhbar.

Korang boleh baca laporan penuh kat sini di web Citrine One, tapi berikut adalah beberapa penemuan.

  • 42.6% merasakan strategi komunikasi Menteri adalah tidak konsisten, mengelirukan (42.3%) dengan mengambil keputusan (28.2%), kekurangan konsistensi (46.1%) dan flip-flop (25.7%)
  • Mengenai ICERD, 47.8% responden merasakan bahawa kerajaan membuat keputusan untuk menolak ICERD di bawah tekanan manakala 41.2% menyatakan bahawa mereka tidak jelas mengenai isu secara keseluruhan. 11% peserta mengesahkan bahawa isu itu ditangani dengan baik oleh kerajaan.
  • Mengenai isu kuil Seafield, 53.8% berpendapat bahawa perlu ada peningkatan dalam cara rusuhan itu diuruskan dan 30.1% merasakan bahawa tindakan kerajaan tidak tepat dan berkesan pada masanya. 16.1% daripada responden bersetuju bahawa pelan tindakan oleh kerajaan adalah berkesan.
  • Mengenai jalur lebar yang berpatutan, 49.1% responden merasakan pelan pengurangan harga jalur lebar masih memerlukan banyak kerja, manakala 35.3% percaya ia dirancang dengan baik manakala 15.6% merasakan ia tidak akan berfungsi sama sekali.
  • Mengenai harga komoditi? 45.3% daripada responden tidak jelas tentang perkara ini manakala 26.6% berpendapat bahawa para menteri telah membuat rancangan yang berkesan. 28.2% tidak bersetuju dengan kenyataan ini.
  • Rakyat Malaysia lebih suka mendengar berita dari Tun M, yang mereka fikir menteri dengan komunikasi terbaik. Anthony Loke pula yang kedua, dan orang lain lebih rendah.

Menteri mana yang berkomunikasi polisinya dengan baik? – dari kaji selidik Citrine One

Tunggu kejap! Kenapa syarikat PR ni melakukan kaji selidik tentang betapa buruk prestasi kerajaan sekarang ni?

Pertama sekali, kaveat. Kajian ni cuma membabitkan 321 responden. Sebagai perbandingan, Merdeka Center biasanya membabitkan seramai 1000 responden (tapi demografi penduduk  bertingkat), dan survey kitorang pula biasanya sekitar 1.5-7k #updirisendiri. Citrine juga selalu menghantarnya ke pangkalan data media mereka (mereka mendakwa 10% responden adalah wartawan), rakan-rakan, dan pangkalan data bebas yang mereka beli… yang kesemuanya, 150,000 e-mel, yang dijawab 321 responden. Juga, satu kumpulan responden mereka yang mengejutkan (34.5%) adalah bangsa India.

Tapi, kita kena bagi kredit kat mereka juga sebab Citrine One mengakui kelemahan ini, dengan menyatakan yang ia adalah kali pertama mereka membuat tinjauan awam, serta tempoh tinjauan yang kurang baik (22 Jan – 21 Feb 2019) semasa CNY sebagai sebab mereka tak berjaya dapatkan 1000 responden. Walau bagaimanapun, persoalan yang lebih besar yang kami ada, yang secara jujurnya adalah sebab kami pergi untuk sidang akhbar – siapa yang minta kajian tu dilakukan?

Sejujurnya, kat sini kita perlu jelaskan.

Kritikan terhadap kerajaan adalah sebahagian daripada proses demokrasi. Walau bagaimanapun, ruang untuk kritikan ni selalunya diberikan kepada orang ramai, media, syarikat penyelidikan (macam Merdeka Centre) dan masyarakat sivil (dan sudah tentu, ahli politik lain). Adalah luar biasa bagi sebuah syarikat PR yang sebenarnya mempunyai pelanggan GLC seperti Putrajaya Perdana, Petronas dan juga LYNAS (pada tahun 2012), untuk mengeluarkan hasil kajian yang menekankan kritikan mengenai kerajaan. Selain tu, kedua-dua editor SOSCILI dan CILISOS menganggap nada penyampaian persidangan akhbar ni juga berbentuk, dan memfokuskan aspek negatif, kecuali soalan khusus mengenai Tun M. Jadi kitorang pun tanya lah mereka… kenapa?

“Hasrat kami adalah untuk meningkatkan kemahiran dan kepakaran komunikasi di Malaysia supaya orang mempunyai proses pemikiran yang lebih menyeluruh sebelum mereka bercakap. Kita adalah negara perdagangan, orang lihat kita. Dengan kerajaan baru, tekanan lebih besar. Orang memilih anda kerana piawaian yang lebih tinggi, jadi jangkaan akan lebih tinggi daripada kerajaan sebelumnya.“- Ivlynn Yap, Managing Partner Citrine One.

Inilah perihal keputusan kaji selidik dalam talian. Sesiapa je boleh memuat turun tinjauan dan melihat hasilnya.

Yang penting sekali, Citrine One menyatakan dengan tegas bahawa tiada sesiapa yang menugaskan atau membayar kaji selidik tu, dan dengan jelas menunjukkan bahawa LYNAS adalah pelanggan mereka 5 tahun yang lalu (tetapi tidak lagi). Kajian kemungkinan dijalankan untuk mencapai pemikiran kepemimpinan dalam komunikasi pengurusan krisis (moto mereka adalah “Mengganti Krisis menjadi Peluang“), yang merupakan salah satu tawaran utama Citrine One.

Tapi satu bahagian dari sidang akhbar tu nampak pelik

Ivlynn Yap dan Sharveswary Balakirustnan, Managing Partners di Citrine One, semasa sidang akhbar

Menjelang akhir persidangan lepas pembentangan tu, kitorang pun tanya la Ivlynn Yap, apa pendapat dia pasal keberkesanan komunikasi Pembangkang. Reaksi pertamanya adalah “Off record ke?”.

Dapatkan artikel SOSCILI terus kat email!

Kitorang pun terangkan yang kita memang on-rekod, dan dia kemudiannya komen pasal kumpulan pembangkang bukan BN untuk seketika, sebelum komen pasal strategi komando BN.

“Dengan Bossku, ia adalah menarik untuk dipantau – sejauh mana ia dapat dilihat dari segi mempengaruhi orang ramai. Itulah di mana had kerajaan dihadkan. Mereka boleh mengatakan yang mereka akan berkhidmat lagi 4 tahun, jadi jangan risau. Tapi kalau mereka tak berhati-hati, mereka mungkin kehilangan semua pilihan raya kecil ini. “- Ivlynn Yap

Korang boleh tengok keseluruhan segmen yang dirakamkan di saluran YouTube kami.

Matlamat kitorang untuk menyerlahkan kepelikan laporan tinjauan ni dan sidang akhbar berikutnya bukanlah untuk menyokong kerajaan semasa. Macam apa yang korang boleh baca, kitorang pernah je menyerlahkan kelemahan mereka dalam artikel di sini, dan di sini, dan juga menyerlahkan strategi BN yang baik di sini dan di sini. Walau bagaimanapun, kitorang selalu buat macam ni dengan tujuan untuk memastikan rakyat Malaysia dapat maklumat yang baik. Dalam kaji selidik ni, sebagai wartawan, kita merasakan keperluan untuk bukan hanya menyerlahkan statistik yang dibentangkan, tapi juga latar belakang kaji selidik dan sidang akhbar tu sendiri.

Yang menariknya, kami juga mendapati blogpost di laman Citrine One, yang bertarikh sekitar waktu yang sama tinjauan tu ditutup. Ianya tentang Kewartawanan Rakyat, dan disumbangkan oleh Thiviyah Manicam dan Sharveswary Balakirustnan dari Citrine One yang berada di persidangan akhbar tu. Ni ayat mereka.

“Kewartawanan bukanlah mengenai memetik kata-kata A yang mengatakan ia hitam, dan memetik kata-kata B yang mengatakan ia putih. Kewartawanan yang bertanggungjawab ialah mencari tahu sama ada ia hitam atau putih”.

Blogpost ini disiarkan sekitar masa yang sama kaji selidik itu berakhir

Kitorang nak minta maaf kepada korang di Citrine One kalau kitorang kedengaran agak meragukan tentang motivasi di sebalik kaji selidik tu, tapi kami harap korang faham yang kitorang merasakan ia adalah satu  perkara yang bertanggungjawab untuk dilakukan :)

To Top
Dapatkan artikel SOSCILI terus kat email!

Send this to a friend