Ekonomi

Malaysia pernah jadi pengeluar getah terbesar, tapi sekarang kenapa minta dari Thailand?

(This article is translation. For the original, visit our sister site, CILISOS)

Sekiranya korang masih ingat pelajaran Sejarah, korang pasti tahu Malaysia terkenal dengan sumber semula jadi, salah satunya ialah getah asli. Pada masa-masa itu, nampaknya semua orang, terutama Amerika Syarikat mahukan sumber getah asli Malaya sehinggakan terpaksa mengimport pekerja untuk bekerja di ladang.

Namun, baru-baru ini kami mendapati bahawa industri getah tempatan tidak sehebat dulu. Ahli Parlimen Subang Jaya Wong Chen dalam status Facebooknya baru-baru ini menunjukkan bahawa banyak syarikat sarung tangan tempatan hanya menggunakan 8% getah yang dihasilkan secara domestik.

Serious arr dari Thailand? Imej dari status Facebook Wong Chen.

Cuba korang tengok imej di atas ini, korang akan perasan baki 92% susu getah berasal dari Thailand! Habistu, apesal sejarah tulis kita pernah menjadi pengeluar getah paling hebat suatu masa dulu?

Pengeksploitasian kelapa sawit antara punca industri getah gulung tikar

Ladang getah zaman dulu-dulu. Imej dari Sejarah Tingkatan 2.

Pada awal abad ke-20, getah bukan masalah besar di Tanah Melayu kerana kebanyakan orang ketika itu melombong timah. Namun, selepas British membawa getah di Tanah Melayu dan mempromosikan potensi pengkomersialan getah di negeri ini, banyak syarikat lebih tertarik kepada industri tersebut.

Pada masa itu, permintaan getah sangat tinggi lebih-lebih lagi dalam industri automotif meningkat kerana penghasilan tayar. Perkara itu menyebabkan harga getah asli juga meningkat. Hal ini menyebabkan banyak pekebun kecil, yang biasanya memiliki kebun seluas 2 hektar, memilih penanaman getah di ladang-ladang mereka.

Sebenarnya, inilah cara Tanah Melayu menjadi pengeluar getah asli terbesar pada tahun 1930-an dengan kualiti getah yang dihasilkan berkat teknik menoreh tulang herring.

Haa macam ni lah teknik menoreh tulang herring. Imej dari Alchetron.

Namun, zaman kegemilangan Malaysia dalam menghasilkan getah asli hanya bertahan hingga sekitar tahun 70-an. Dr. Sivakumaran Seenivasagam, Pengarah Eksekutif R&D Greenyield Berhad, menyebut bahawa sejak itu, jumlah ladang getah telah berkurang selama bertahun-tahun dan Malaysia akhirnya menjadi pengeluar getah asli kelima atau keenam setelah Thailand, Indonesia, Vietnam, India dan China.

Salah satu sebabnya ialah banyak syarikat getah menarik diri dari perniagaan getah dan beralih kepada minyak sawit. Selepas itu, banyak syarikat telah gulung tikar sehingga 5% getah asli sahaja yang dihasilkan.

“Pengurangan besar dalam hektar getah asli adalah disebabkan syarikat perladangan besar keluar kerana penukaran ke kelapa sawit, yang lebih menguntungkan per hektar dan kurang intensif buruh (12 hektar per penuai untuk kelapa sawit berbanding dengan 6 hektar per penoreh berdasarkan penorehan yang dilakukan sekali dalam tiga hari), sehingga memerlukan tenaga kerja lebih sedikit dan kurang terdedah kepada penyakit.” – Dr Sivakumaran, petikan dari The Edge Markets.

Dapatkan artikel SOSCILI terus kat email!

Selebihnya 95% getah asli berasal dari pekebun kecil dan terdapat sekitar 1.08 juta hektar ladang getah di Malaysia, yang kebanyakannya dimiliki oleh pekebun kecil ini. Perkara itu sebenarnya penurunan yang sangat besar jika kita membandingkannya dengan ladang getah seluas 1.42 juta hektar yang dimiliki Malaysia pada tahun 1999.

Korang tengok, 1.42 juta sahaja. Imej dari fao.org.

Menoreh getah bukan lagi satu kerja yang boleh dapat banyak duit

Sebenarnya Malaysia ada banyak pokok getah. Imej dari Malaysia Gazette.

Walaupun banyak syarikat getah menggunakan minyak sawit untuk perniagaan yang lebih baik, Malaysia masih mempunyai banyak pokok getah. Walaupun dengan ladang getah seluas 1.08 juta hektar, Ketua Pengarah Lembaga Getah Malaysia (MRB) Datuk Dr Zairossani Mohd Nor mendakwa bahawa penoreh getah dapat menghasilkan sekurang-kurangnya 1.2 juta tan getah asli dengan mudah.

Namun, pada 2019, Malaysia hanya memperoleh 640,000 tan getah asli. Lebih buruk lagi, lebih daripada separuh ladang getah di Malaysia dilaporkan tidak digunakan.

Hal ini kerana pekerjaan itu tidak lagi meraih wang yang setimpal untuk penoreh getah memberi makan kepada keluarga mereka. Bayangkan, penoreh getah selalunya memperoleh sekitar RM5 hingga RM8 untuk setiap kilogram getah yang mereka jual pada akhir 90-an. Getah dijual dengan harga yang sangat baik sehingga, menurut penoreh getah Melaka, Faridah Wahab, orang ingin mencuri hasil getah mereka!

“Menjelang pagi, orang-orang sudah menunggu di ladang kelapa sawit berdekatan untuk mencuri getah yang telah kami toreh. Awak kembali ke ladang, getahnya tiada tetapi hanya ada cawan kosong sahaja. – Faridah Wahab, petikan dari CNA.

Jahat betul siapa yang curi getah Makcik Faridah! Imej dari CNA.

Pada masa kini, dengan apa yang diperoleh penoreh getah (antara RM1.70 hingga RM2.10 per kg getah), dah takde sesiapa yang nak mencuri tanaman ni lagi. Tambahan pula, menurut penoreh getah lain, Ab Manap Minhat, harga ini sangat bergantung pada orang tengah.

“Seminggu sekali, saya akan meninjau pokok yang berbeza untuk menoreh, kemudian mengumpulkan getah skrap sekitar pagi Jumaat, jadi pada pukul 10 pagi pada hari Jumaat, kami dapat menjual getah cawan dalam baldi kepada pembeli orang tengah.” – Ab Manap, petikan dari CNA.

Dia berkata, terdapat dua jenis orang tengahkerajaan dan swasta. Selalunya, penoreh getah dapat memperoleh tawaran yang lebih baik ketika mereka menjual hasil tanaman mereka kepada orang tengah berbanding dengan orang persendirian.

Hal ini dapat dijelaskan mengapa Pertubuhan Usahawan Getah Bumiputera Malaysia (PUGBM) mendapati bahawa majoriti mereka ini memperoleh antara RM900 hingga RM1,000 sebulan. Sebagai perbandingan, garis kemiskinan baru di Malaysia adalah antara RM980 dan RM2,280.

Punyalah sikit pendapatan yang diraih, sampaikan mereka terpaksa membuat pekerja sambilan. Sebilangan besar mereka seperti Manap terpaksa melakukan pekerjaan lain seperti merumput dan kerja-kerja pembaikan kecil untuk menampung kehidupan mereka.

Pakcik Manap buat kerja sambilan sembur racun. Imej dari CNA.

Oleh kerana kebanyakan penoreh getah di Malaysia adalah warga emas, kebanyakan anak mereka tidak mahu menjadi seperti ibu bapanya. Ada yang menjadi penoreh getah seperti Abdullahrus Mohd, tetapi ia sekadar pekerjaan sambilan.

“Pendapatan dari getah adalah untuk percutian atau perbelanjaan luar biasa. Sukar untuk bertahan dengan getah sahaja. Kami mendapat hanya RM1.60 sekilogram dari getah yang kami jual. Sekilo beras berapa?” – Abdullahrus Mohd, petikan dari The Edge Markets.

Walaupun Malaysia banyak pokok getah tetapi…..

90% getah Malaysia tidak dapat digunakan untuk membuat sarung tangan

Getah yang dikumpul akan dijadikan kepingan getah. Imej dari Abam Kie.

Penoreh getah di Malaysia biasanya menghasilkan dua jenis getah asli – getah cair dan getah skrap.

Malaysia terkenal dengan kualiti susu getah terbaik pada masa itu dan kita menghasilkan jumlah getah cair dan getah skrap. Bukan itu saja, Presiden PUGBM, Kameruzaman Ab Rahman mengatakan harga getah cair lebih tinggi daripada getah skrap.

Namun, penoreh getah nampaknya lebih suka getah skrap daripada getah cair. Kenapa? Nah, nampaknya lebih banyak mafan dan memakan masa untuk mengatasi getah cair.

“Seorang penoreh juga perlu menyelesaikan dua kali menoreh dan mengumpulkan getah, yang memerlukan total 8 hingga 12 jam setiap hari. Sebaliknya, gumpalan cawan hanya memerlukan dua hingga tiga jam kerja, kerana susu getah dalam cawan dikumpulkan pada hari yang lain.” – Kameruzaman Ab Rahman, petikan dari The Edge Markets.

Secara jelasnya, penoreh getah dapat menoreh 1,000 pokok untuk menghasilkan getah skrap berbanding 450 pokok untuk menghasilkan getah. Malah, mereka dapat menghasilkan lebih banyak getah asli, mengikut jenisnya dan ia bermaksud lebih banyak wang mereka dapat.

Siapa pernah bau getah skrap ni? Imej dari FMT.

Lebih daripada 90% getah asli yang dihasilkan di Malaysia adalah jenis getah skrap. Walaupun ini bermaksud wang yang lumayan untuk penoreh getah, ia juga menimbulkan masalah besar bagi industri getah secara keseluruhan – jenis getah yang tak sesuai untuk pembuatan produk getah.

Getah skrap kebanyakannya digunakan untuk membuat tayar tetapi industri pembuatan tayar hanya merangkumi sekitar 7% dari jumlah keseluruhan eksport getah Malaysia. Sebagai perbandingan, 83% eksport produk getah utama Malaysia adalah sarung tangan dan kondom.

Yupp, kita memang ada hasilkan kondom. Imej dari giphy.

Bagaimanapun, industri sarung tangan memerlukan 450,000 tan getah asli tetapi negara ini hanya menghasilkan 8% (36,000 tan getah asli) dari yang diperlukan oleh industri sehingga 2019.

Oleh itu, apabila bekalan tempatan tidak mencukupi, syarikat tidak mempunyai pilihan selain mencari bekalan dari negara lain.

Thailand menjadi bekalan getah asli untuk Malaysia tapi sekejap sahaja

Ladang getah di Thailand. Imej dari The Bangkok Post.

Tak hairanlah kalau Malaysia mengimport getah asli dari Thailand kerana mereka merupakan pengeluar getah asli terbesar sejak tahun 70-an. Namun, perlu diingatkan Malaysia secara amnya mengimport 43% getah asli dari Thailand.

Satu-satunya masalah di sini ialah kenapa syarikat sarung tangan Malaysia sangat bergantung pada getah Thailand?

Ternyata, Kerajaan Thailand melancarkan rancangan 20 tahun untuk mengurangkan kebun getah di negaranya dan meningkatkan nilai eksport tiga kali ganda pada tahun 2019.

Tujuan rancangan ini adalah untuk menjadikan Thailand sebagai negara utama penanaman, pemprosesan dan eksport getah. Hal ini bermakna jika Malaysia tidak akan menghasilkan lebih banyak getah di masa depan, ada kemungkinan besar syarikat sarung tangan akan gulung tikar di Malaysia dan berpindah ke Thailand.

Malaysia mempunyai tujuh kilang sarung tangan. Imej dari The Star.

Selama bertahun-tahun, kerajaan telah memberikan pelbagai insentif untuk membantu penoreh getah seperti membayar tambahan RM0.40 per kg getah yang dijual kepada orang tengah kerajaan selain bantuan tunai sekali bayar RM300.

Malah, Timbalan Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi II, Willie Mongin menyebut bahawa kerajaan merancang untuk memberi lebih banyak insentif untuk mendorong anak-anak muda terlibat dalam industri ini.

Bagaimanapun,  Zairossani dari MRB percaya bahawa penyelesaian untuk hak kesamarataan. Sebagai permulaan, dia meminta syarikat sarung tangan untuk mengurangkan import bahan mentah dari negara lain dan mula menggunakan yang dihasilkan di dalam negeri.

Walaupun mungkin mahal bagi syarikat untuk melakukan ini, Zairossani percaya bahawa hal itu mungkin berlaku pada waktu ini. Sekiranya cadangan itu dilaksanakan kemungkinan kita boleh kembali ke zaman kegemilangan getah negara.

To Top
Dapatkan artikel SOSCILI terus kat email!

Send this to a friend