Sejarah & Politik

“Gila Rambong”: Kisah joget yang membuatkan orang bankrap & mencuri di Alor Setar

Sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan Mac lalu, banyak aktiviti sosial dan hiburan yang dah tak boleh lagi dilakukan. Antara yang paling menyerlah sudah semestinya kelab-kelab malam yang selalunya akan meriah dengan pengunjung di hari minggu dan cuti. Di sanalah anak-anak muda (ada juga yang dah tua bangka) menari, berjoget, berhibur dan sebagainya.

Tapi, dari konteks tradisi – masyarakat Malaysia juga mempunyai tarian dan joget tersendiri. Ia termasuklah seperti Tarian Zapin, Mak Yong, Tarian Asyik, mahupun Joget Ronggeng yang suatu ketika dulu selalu ada di kenduri-kenduri kahwin. Namun begitu, pada awal tahun 1960-an dah muncul satu tarian/joget dari Siam dan ia menghantui penduduk Alor Setar, Kedah. Joget tu adalah…

Rambong: Tarian yang membuatkan suami lupakan isteri dan sampai ada yang sanggup mencuri!

Tarian Rambong kini lebih terkenal sebagai tarian kebudayaan dan warisan. Imej dari Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara.

Sebenarnya, kisah ni diceritakan oleh wartawan veteran, Tan Sri Zainuddin Maidin (allahyarham) dalam bukunya: ‘Mahathir Bukan Kawan Saya’. Pada awal tahun 1960-an tu, dah jadi satu kebimbangan di Alor Setar, Kedah apabila ramai anak muda yang selalu balik lewat malam dan kadang-kadang tu sampai lupa rumah. Lebih parah lagi, ramai suami yang dah lupa anak isteri dan biarkan tanggungjawab terbiar macam tu je. Puncanya… tak lain dan tak bukan adalah Joget Rambong yang dah ‘menyerang’ Alor Setar.

Punyalah kontroversi Rambong ni – sampaikan ada cikgu-cikgu, kakitangan kerajaan, tauke-tauke, penarik-penarik beca dan sewaktunya dengannya ‘khayal cinta’ dengan penari Rambong. Kalau korang nak tahu, Rambong adalah salah satu tarian yang popular di kalangan masyarakat Siam Kedah/Perlis dan selalu ditarikan di majlis-majlis keramaian.

Ia juga diilhamkan dari perayaan Loy Krathong yang mana para penari akan menggunakan krathong yang dihias indah. Apa yang buatkan tarian ni menarik, ada adegan gurau senda dan pikat memikat antara pemuda pemudi yang menyambut perayaan Loy Krathong. Kesan kehangatan Rambong mula sangat terasa di Alor Setar pada Jun dan Julai 1960 apabila begitu ramai orang datang (lelaki) ke Taman Hiburan Alor Setar sebab nak tengok Rambong.

“Mereka melihat sendiri upacara puja yang dilakukan oleh penari-penari Rambong itu dan selesai saja mereka pun meluru masuk ke dewan tarian, sama ada menari ataupun memanggil penari-penari itu menari dihadapan mereka. Pokoknya mereka mesti menyaksikan penari-penari itu setiap malam.” – Zainuddin Maidin, dipetik dari bukunya: Mahathir Bukan Kawan Saya.

Sambutan perayaan Loy Krathong yang dihiasi dengan gubahan indah dan cahaya. Imej dari Coco Travel.

Apa yang membimbangkan, orang yang tengok Rambong ni macam tak sedarkan diri – sampaikan ada yang sanggup berhabis duit semata-mata kerana Rambong. Nak dijadikan cerita, ada yang bila dah habis duit tu sanggup berhutang, bergadai barang, curi ayam, curi kain baju orang dan macam-macam lagi. Semuanya dibuat semata-mata sebab nak tengok Rambong setiap malam.

Perkara ni bukan saja membuatkan masyarakat risau, malah…

Ada yang jatuh bankrap, sampai mengadu kepada Menteri Besar Kedah

Ye la tu~~ Imej dari imgflip.com

Disebabkan tergila-gilakan Tarian Rambong – dikhabarkan ramai yang jatuh bankrap, dan mereka tu termasuklah ahli perniagaan, tauke balak dan bahkan ada pegawai kerajaan yang kena tindakan disiplin sebab lalai menjalankan tugas.

Perkara ini turut membimbangkan seorang tauke joget tempatan, Pak Teh yang mana anak-anak jogetnya dah tak laku lagi. Ia membuatkan perniagaan jogetnya hampir bankrap dek kerana sambutan hangat Rambong Siam.

Dapatkan artikel SOSCILI terus kat email!

Ia membuatkan Pak Teh tekad menemui MB Kedah ketika itu, Tan Sri Syed Omar Shahabuddin (allahyarham) untuk mengadu masalahnya. Bagaimanapun, Pak Teh kemudiannya tarik balik bantahannya terhadap Rambong bila pihak sana setuju bagi komisyen kepadanya atas hasil jualan minuman di Pesta Rambong.

Syed Omar Syed Abdullah Shahabuddin, MB Kedah dari tahun 1959 hingga 1967.

Namun, disebabkan ia semakin membimbangkan, ia dah tarik perhatian Kaum Ibu UMNO Kedah, sampai buat mesyuarat untuk mengatasi masalah ni. Ketuanya, Hamidah Bahari dah nyatakan rasa tak setuju terhadap keadaan itu dan bantahannya tu tersiar di akhbar Utusan Melayu. Ia seterusnya membawa kepada desakan terhadap kerajaan negeri Kedah supaya Pesta Rambong dihentikan serta merta.

“Desakan ini telah diterima dan sejak itu hingga ke hari ini Rambong Siam hanya dibenarkan bermain di Kedah untuk tujuan mengutip derma sahaja dan dalam sehari dua sahaja.” – Zainuddin Maidin, dipetik dari bukunya: Mahathir Bukan Kawan Saya.

Apa yang pasti, ramai yang tertanya-tanya, kenapa Rambong ni boleh buatkan orang di Alor Setar tergila-gilakannya. Hal ni membawa kepada andaian…

Adanya kaitan dengan unsur mistik

Unsur mistik agak sukar dibukti dan diterangkan. Imej dari Tribunnewsmaker.com.

Berdasarkan pemerhatian Zainuddin – ada di kalangannya orang ketika itu  dilihat menyimpan rambut yang diberikan oleh penari Rambong dan ada juga yang sentiasa bawa bunga cempaka yang diberikan oleh penari kepada mereka. Ia dipercayai membuatkan mereka ini ‘jatuh cinta’ dengan penari-penari Rambong.

Walaupun agak sukar untuk membuktikan adanya unsur mistik dan batin sehingga membuatkan ramai orang tergila-gilakan Rambong – tapi tak dapat dinafikan ketika itu ramai yang seolah-oleh terperangkap dengan penari-penarinya sehingga membuatkan mereka terikat untuk datang ke pesta setiap malam.

Peristiwa ini juga mencatatkan kisah duka apabila seorang pemuda telah terbunuh dalam satu pergaduhan kerana berebut penari Rambong.

“Bagi sesetengah orang ‘gila rambong’ ini menjadi kenang-kenangan yang manis untuk senyuman di hari tuanya, tetapi bagi isteri yang ditinggalkan oleh suaminya kerana berkahwin dengan perempuan rambong, maka tentulah tidak habis-habis kutukannya.” – Zainuddin Maidin, dipetik dari bukunya: Mahathir Bukan Kawan Saya.

To Top
Dapatkan artikel SOSCILI terus kat email!

Send this to a friend