Pendidikan & Kesihatan

Dr. Noor Hisham kata ubat ini mungkin dapat cegah COVID-19. Tapi ramai doktor tak suka

(This article is translation. For the original, visit our sister site, CILISOS)

Sedar tak sedar, tahun 2020 hampir melabuhkan tirainya dan kita masih lagi berperang dengan wabak pandemik COVID-19. Jika kita fikir balik, sudah hampir setahun penyakit ni berleluasa – tapi kita masih tidak jumpa vaksin yang boleh merawatnya. Kita nampaknya harus terima bahawa coronavirus masih berlegar di muka bumi ini selagi tiada penawar yang diiktiraf oleh WHO.

Namun, walaupun sekarang kita masih kekurangan ubat dan vaksin, Malaysia sangat hebat dalam mencari jalan lain untuk menghapuskan COVID-19. Segalanya bermula dari ubat-ubatan seperti remdesivir hingga mengkaji darah mereka yang berjaya mengalahkan virus.

Baru-baru ini, Ketua Pengarah Kesihatan (DG), Tan Sri Dr. Noor Hisham Abdullah telah membuat kenyataan bahawa setakat ini hanya ada satu ubat yang terbukti berkesan dalam merawat Covid-19 dan ia adalah sesuatu yang disebut Dexamethasone.

“Dexamethasone, yang digunakan untuk mengatasi radang paru-paru, lebih berkesan. Itu sahaja dari laporan buat masa ini. ” – Tan Sri Dr. Noor Hisham Abdullah, Ketua Pengarah Kesihatan, dipetik dari The Star.

Sebenarnya Dexamethasone bukan sahaja disebut oleh Dr. Noor Hisham malah, WHO juga ada menyatakan tentang ini tetapi ia bukanlah penawar sepenuhnya, sebaliknya ia nampak berkesan kepada pesakit yang dikuarantin.

Dexamethasone sekadar steroid dan bukan ubat tahan sakit

haa brader dah tunjuk ubat Dexamethasone. Imej dari Meme Creator & ARCHYDE.

Sekarang, kami mengaku bukan pakar dalam bidang ini, jadinya Cilisos telah menghubungi  seorang doktor dan dua ahli farmasi untuk menjawab persoalan ni, dan mereka ialah:

  1. Munaver Ahmad bin Nazir Ahmad – Ahli Farmasi Komuniti Kanan.
  2. Dr. Choe Tong Seng  – Pengarah eksekutif Persatuan Pembekal Farmasi Malaysia (MAPS).
  3. Dr. Alexander Tan Tong Boon – Ahli endokrinologi Perubatan Sunway.

Mereka kata – Dexamethasone ni sebenarnya steroid, dan ia termasuk dalam kategori kortikosteroid. Cakap pasal steroid, korang mungkin fikir ubat ni kadang-kadang diambil oleh atlet dan ye betul korang tak salah, tetapi tu sebenarnya terdapat dalam steroid anabolik.

Munaver Ahmad (kiri), Dr. Choe Tong Seng (tengah), Dr. Alexander Tan Tong Boon. Imej dari Salphy Pharmacy, CodeBlue, Sunway Medical.

Menurut Munaver, Dexamethasone, kortikosteroid, umumnya digunakan untuk mencegah keradangan di dalam badan. Pada asasnya, ia menjadikan sistem imun korang tidak berlebihan dan membuat bahan yang akan menyebabkan keradangan. Ia nampaknya sangat berkesan dalam masalah pernafasan, yang akan kita bicarakan lebih lanjut kemudian.

“Umumnya digunakan untuk penyakit kulit, alergi, masalah pernafasan seperti asma, kes ginjal, dan sakit badan.” – Kata Munaver Ahmad bin Nazir Ahmad.

Dapatkan artikel SOSCILI terus kat email!

Dexamethasone tak boleh merawat penyakit sepenuhnya. Sebagai gantinya, ia digunakan untuk mengatasi kesan sampingan yang mungkin dihasilkan oleh sistem imun korang sebagai tindak balas terhadap penyakit itu.

Terima kasih kepada Dexamethasone kerana membantu. Imej dari Giphy.

Jadi, bayangkan korang ada penyakit dan sistem imun tubuh korang aktif untuk melawannya, tetapi kemudian sistem imun korang berlebihan dan menyebabkan keradangan di bahagian badan maka, pada ketika itulah Dexamethasone hadir, kerana ia digunakan untuk melembapkan sistem imun korang dan menghentikannya daripada berlebihan.

“Ia sangat kuat dan berfungsi untuk mengurangkan kesakitan, keradangan, reaksi alergi, demam, meningkatkan selera makan, dan meningkatkan tahap tenaga. Ini boleh membuat perbezaan besar bagi beberapa pesakit.” – Kenyataan dari Dr. Alexander Tan Tong Boon.

Tidak macam banyak ubat lain yang telah digunakan dalam percubaan Covid-19, seperti remdesevir, Dr. Choe memberitahu bahawa Dexamethasone ialah ubat lama yang ada sejak tahun 1960-an. Sebenarnya, korang mungkin boleh membelinya pada harga hanya RM5 setiap 10 tablet.

“Ia ubat yang sangat mudah dijumpai, biasanya terdapat di farmasi, hospital dan klinik. Ia juga murah.” – Kenyataan dari Dr. Choe Tong Seng.

Namun, mungkin korang kena tahu yang langit bukan selalu cerah.

Dexamethasone dikatakan sangat bahaya jika disalah guna

Jangan buat macam ni lepastu tuduh KKM kata suruh ambik pulak. Imej dari Giphy.

Masalahnya, walaupun Dexamethasone terbukti sebagai ubat yang berkesan tetapi sebenarnya ia lebih banyak bahaya daripada kebaikan kepada pesakit tertentu.

Sebelum Covid-19, terdapat Sindrom Pernafasan Akut Parah (SARS) dan Sindrom Pernafasan Timur Tengah (MERS), yang kedua-duanya ialah adik-beradik coronavirus. Kami rasa korang boleh mengatakan bahawa mereka adalah saudara besar Covid-19, kecuali Covid-19 telah menimbulkan kekacauan lebih banyak. Pada masa itu, doktor juga telah mencuba berikan ubat Dexamethasone kepada pesakit SARS dan MERS.

Hal ini kerana pesakit Coronavirus, cenderung mengalami kesukaran bernafas sebagai gejala, dan seperti yang telah kami sebutkan di atas, Dexamethasone dapat menjadi cukup berkesan dengan masalah pernafasan. Namun, ternyata, penggunaan ubat tersebut tidak berhasil dengan SARS atau MERS seperti yang diharapkan.

“… gagal memberikan manfaat dalam wabak virus lain, seperti jangkitan virus syncytial respiratory (RSV), jangkitan influenza, SARS, dan MERS.” – Dr. David J. Cennimo, Pedriatik Penyakit Berjangkit, petikan dari Medscape.

Dalam banyak kes, didapati bahawa Dexamethasone hampir tidak melakukan apa-apa untuk SARS atau MERS. Malah, beberapa kajian mendapati ubat tersebut dapat menyebabkan kerosakan organ pada pesakit.

Gambar menunjukkan keadaan paru-paru selepas diberikan ubat Dexamethasone. Imej dari European Respiratory Journal.

Oleh itu, semasa WHO mengumumkan Dexamethasone sebagai satu-satunya ubat yang berkesan terhadap Covid-19 pada masa ini, beberapa doktor agak ragu-ragu. Sebilangan daripada mereka malah memprotes penggunaan Dexamethasone secara meluas sehingga terdapat bukti klinikal yang cukup meyakinkan untuk membuktikan bahawa ia berguna.

“Malah pakar perubatan tidak begitu mahir tentang caranya mencegah Covid-19 sekarang.” – Kenyataan dari Munaver Ahmad bin Nazir Ahmad.

Di samping itu, seperti ubat lain, Dexamethasone hadir dengan pelbagai kesan sampingannya tersendiri. Ia sebenarnya banyak dan korang boleh baca di sini.

“Apabila doktor memberi Dexamethasone kepada pesakit, selalu ada risiko atau kebaikan yang harus ditanggung oleh doktor.” – Kenyataan dari Dr. Alexander Tan Tong Boon.

Dexamethasone akhirnya merupakan ubat yang diluluskan oleh Badan Pengawasan Farmaseutikal Nasional (NPRA). Sebelum Covid-19, doktor telah memberikannya kepada pesakit jika memerlukannya. Namun, Dr. Tan memberitahu kami bahawa ubat itu boleh digunakan bila perlu sahaja.

Ahli farmasi bimbang tidak ada cukup bekalan Dexamethasone di Malaysia

Tidak dinafikan Dexamethasone penting buat masa sekarang. Imej dari Codeblue.

Seperti yang kita tahu, wabak pandemik semasa mula-mula merekbak ia menyebabkan bekalan topeng muka dan pembersih tangan terjejas kerana permintaan

Hal ini juga menimbulkan kerisauan kepada ahli farmasi takut perkara sama akan berlaku dengan bekalan Dexamethasone di Malaysia, yang boleh menyebabkan kenaikan harga tak masuk akal, seperti yang kita hadapi dengan topeng muka dan pembersih tangan.

“Buat masa ini, belum ada masalah bekalan. Tetapi setelah rawatan Trump dan pengumuman Dr. Noor Hisham, kita harus berhati-hati. ” – Kenyataan dari Dr. Choe Tong Seng.

Ahli farmasi ini tidak salah untuk dibimbangkan tetapi, hal ini dilaporkan bahawa Dexamethasone telah menyaksikan kenaikan harga sebanyak 137% di Amerika Syarikat. Bukan itu sahaja, pembekal ubat Amerika kini bergelut untuk mengatasi kenaikan permintaan ubat tersebut sejak WHO tampil untuk menjaminnya.

Haa Donald Trump tak bagi turunkan harga ubat Dexamethasone, nak kena babap Trump ni. Imej dari Giphy.

Menurut Dr. Choe, tidak ada keterangan sama ada perkara yang sama akan berlaku untuk bekalan Dexamethasone di Malaysia.

“Apabila ada permintaan yang tiba-tiba, kami harus segera membekalkannya, tetapi itu tidak dapat dilakukan kerana kita tiada bahan mentah. Sumber utama kami dari China dan India.” – Kenyataan Dr. Choe Tong Seng.

Namun, sebenarnya Dexamethasone tidak boleh digunakan sembarangan oleh orang ramai. Hal ini kerana menurut Munaver, ubat itu berada dalam kumpulan B iaitu ubat yang tidak boleh dibeli tanpa preskripsi doktor.

Dexamethasone hanya terhad kepada kes-kes yang teruk

Kuatkan semangat barisan hadapan kita! Imej dari Focus Malaysia.

Perlu diingat, Dexamethasone tidak memusnahkan virus Covid-19 itu sendiri. Sebaliknya, apa yang dilakukannya adalah mengurangkan keradangan dalam kes yang teruk. Maksudnya, pesakit yang sistem ketahanannya menyerangnya dengan teruk sehingga mereka harus diletakkan di bawah ventilator untuk membantu mereka bertahan.

Semasa kajian mendakwa bahawa Dexamethasone telah berkesan, mereka sebenarnya bermaksud bahawa Dexamethasone berkesan dalam membantu mereka mengurangkan keradangan, yang seterusnya akan membantu mereka meningkatkan kadar kelangsungan hidup mereka. Sebenarnya, ia berjaya mengurangkan kadar kematian sekitar 30%.

“Ia tidak membatalkan virus sepenuhnya. Pesakit pada tahap kritikal sering menghadapi masalah pernafasan kerana sistem imun tubuh mereka terlalu banyak, jadi Dexamethasone telah berusaha untuk mengurangkan sistem imun mereka. ” – Kenyataan Munaver Ahmad bin Nazir Ahmad.

Jadi korang lihat, walaupun Dexamethasone ialah ubat yang banyak digunakan di seluruh dunia, tetapi masih ada menentangnya, lebih-lebih lagi dari segi Covid-19. Walaupun untuk penyakit biasa, Dr. Tan memberitahu bahawa mereka akan mempertimbangkan pilihan mereka dan tidak mengesyorkannya untuk penggunaan jangka panjang.

Bukan itu sahaja, Tan Sri Dr. Noor Hisham tidak mengesyorkan kita mengubati diri sendiri dengan Dexamethasone kerana ia hanya digunakan untuk pesakit COVID-19 yang kritikal.

To Top
Dapatkan artikel SOSCILI terus kat email!

Send this to a friend