Sejarah & Politik

Komik Melayu dari zaman 1930-an ni mengkritik politik & masyarakat Melayu

(This article is translation. For the original, visit our brother site, CILISOS)

Kalau kita throwback balik beberapa tahun lepas, kita pernah dikejutkan dengan seorang kartunis yang ditangkap kerana melukis kartun Datin Sri Rosmah:

Imej dari Zunar.my.

Kartun ini adalah karya Zunar, dan umumnya dikenali sebagai kartun politik, subkumpulan kartun editorial. Mereka mudah dikenali, sering menggunakan simbolisme dan karikatur tidak langsung, dan membawa beberapa mesej politik atau sosial semasa. Tujuan kartun ini biasanya adalah untuk membuat orang berfikir tentang isu semasa.

Akan tetapi, pernah tak terfikir apakah kartun paling awal yang mempunyai mesej politik? Cuba korang fikir dulu apakah ia…

Dah jumpa jawapannya? GIF dari giphy.

Kalau nak tahu…kartun paling awal yang mempunyai mesej politik pernah muncul pada 1936.

Komik dari Abd. Manan. Imej dari kertas kajian Muliyadi Mahmood.

Cuba fahamkan maksud komik di atas, mesti korang ingat ini adalah kritikan untuk British semasa menjajah Tanah Melayu. Ia merupakan kritikan terhadap orang British memasuki hutan di Tanah Melayu dengan memakai pakaian Eropah. Tapi sebenarnya komik sebelum merdeka ini juga…

Fokus kepada identiti masyarakat Melayu

Kartun editorial pertama kali muncul di Tanah Melayu pada tahun 1930-an, ketika akhbar-akhbar Melayu – Warta Jenaka, Warta Ahad, dan Utusan Zaman, mula menunjukkan minat terhadap kesedaran kaum dan masa depan orang Melayu.

Dikelilingi oleh penjajah Inggeris, orang Melayu ‘lain’ (termasuk orang Melayu dengan warisan Arab dan India) serta pendatang Cina dan India yang baru dibawa masuk, orang Melayu kemudiannya memikirkan tentang identiti dan tempat mereka di Tanah Melayu.

Oleh itu, kartun editorial kemudian merangkumi pelbagai topik dan peristiwa, ini menjadi tema utama dalam kartun yang diterbitkan sebelum kemerdekaan.

Berdasarkan kartun di atas, sebenarnya ia menyatakan tentang masyarakat Melayu yang taksub dengan Barat. Ia menunjukkan orang-orang Melayu, yang digambarkan oleh beberapa monyet yang kelihatan memukau Barat.


Pemodenan walaupun pengaruh Barat dilihat tidak menyenangkan, ia disalahkan kerana kerosakan pemikiran dan tingkah laku terutama di kalangan orang Melayu bandar, dan beberapa kartun lain menggunakan sentimen ini. Contohnya, boleh tengok kartun di bawah dari 1936 juga:

Takpe, nanti kami terjemahkan apa komik ni tulis. Imej dari kertas kajian oleh Ahmad Murad Merican.

Orang-orang Melayu yang memuliakan budaya Barat digambarkan sebagai dua monyet yang menari bersama (aktiviti Barat), sementara seorang lelaki berbaju Arab berseru “Subhanallah! Moden Barat, moden Timur ”menjatuhkan tasbihnya ketika melihat dua monyet tu menari.

Ular dalam kartun itu berkata ‘hairan’, sementara kacang tanah dan cengkerangnya terletak di dekatnya, menyinggung peribahasa Melayu ‘kacang lupakan kulit‘. Kulit mengatakan ‘kulit kata mari’ sementara kacang mengatakan ‘kacang kata aku moden’.

Mengenai kedudukan orang Melayu di Tanah Melayu, dasar ekonomi British yang membawa pekerja Cina dan India untuk mengeksploitasi sumber-sumber Tanah Melayu pada awal tahun 1900-an telah menyebabkan orang Melayu merasa terpinggir.

Polisi itu nampaknya hanya menguntungkan golongan bangsawan yang mendapat pampasan, dengan petani Melayu tidak mendapat apa-apa dari ini. Sentimen itu digambarkan dalam kartun 1938 ini:

Warta Jenaka, 1938. Imej dari kertas kajian oleh Ahmad Murad Merican.

Gajah itu dilabel sebagai ‘bangsa asing’ (bangsa asing), dan menuntut agar pemerintah Tanah Melayu (lelaki dalam gambar) memberikan apa yang diinginkannya secepat mungkin. Gajah tu berkata: ‘Hei! Mesti kasi lekas apa-apa kemahuan aku’. Lelaki itu menjawab ‘Baik! Baik !! Jangan gaduh kita nanti kasi lekas ‘.

Orang Melayu, yang diwakili oleh ayam yang memakai songkok, bertanya kepada lelaki itu apa keperluan mereka? Yang lelaki itu membalas: ‘Ooo..Engkau diam dahulu’.

Menariknya, beberapa kartun mempunyai pandangan yang berbeza mengenai perkara ini dengan menunjukkan bahawa orang Melayu sebahagiannya dipersalahkan kerana mereka tidak berusaha menggunakan sumber yang mereka ada.

Dalam kartun ini dari tahun 1939, seorang Melayu digambarkan tidur di bawah pokok dengan lembunya (mewakili Malaya) diikat di sebelahnya. Karikatur kaum lain (dari kiri: Cina, India, Arab, dan lain-lain) dilihat memerah susu lembunya semasa dia tidur.

Ya, gambar di atas ni orang Arab yang memakai tarbus. Orang Arab sebenarnya mempunyai beberapa penampilan utama dalam komik awal ini, kerana…

Orang Melayu terpaksa bersaing dengan orang Arab dan Melayu ‘lain’

Selain British, orang Melayu, Cina dan India juga berusaha mencari identiti dan tempat mereka sambil bersama-sama dengan Arab dan Jawi Peranakan. Perjuangan ini paling menonjol dilihat melalui watak kartun bernama Wak Ketok, watak seperti chameleon yang boleh dikenal pasti dengan hidung panjang.

Wak Ketok (kanan) sebagai lelaki koboi. Imej Rudimahmood.

Kartun Wak Ketok diterbitkan dalam akhbar Utusan Zaman, akhbar Ahad untuk Utusan Melayu oleh editornya terkenal wartawan Abdul Rahim Kajai.

Rahim Kajai merupakan pelopor utama dalam konsep yang dinamakan Takrif Melayuideologi rumit yang pada dasarnya berusaha untuk mewujudkan apa yang dimaksudkan sebagai bahasa Melayu dan menggunakannya sebagai platform untuk memajukan serta mengukuhkan kedudukan orang Melayu di Tanah Melayu.

Wak Ketok dilahirkan pada suatu ketika apabila orang Arab dan Jawi Peranakan menguasai masyarakat Melayu Singapura melalui status mereka yang lebih tinggi, dan Utusan, sebagai akhbar pertama yang dimiliki sepenuhnya oleh orang Melayu, berjuang untuk mengubahnya.

Sejumlah besar kartun Wak Ketok adalah kritikal terhadap orang Peranakan ini, yang digelar sebagai ‘orang asing dalam penyamaran‘, dan orang Melayu-Arab adalah sasaran yang kerap.

Mereka digambarkan sebagai taksub dengan kemodenan yang dibawa oleh Barat, terlalu prejudis mereka mebawa masyarakat Melayu, mewah, sombong, dan korup secara moral walaupun kelihatan keji.

Apabila mencontohi watak Melayu-Arab, Wak Ketok sering berkelakuan dalam fesyen bukan Islam – minum, berjudi, dan menari secara liar – atau senang cakap berkelakuan seperti tidak sama dengan norma Melayu, seperti dalam kartun ini.

“Dari Mana Wak Ketok Dapat Gelaran Yang Mulia?” 1940. Imej dari kertas kajian oleh Ahmad Murad Merican.

Apabila mencontohi watak Melayu-Arab, Wak Ketok sering berkelakuan dalam fesyen bukan Islam – minum, berjudi, dan menari secara liar – atau berkelakuan seperti tidak sama dengan norma Melayu, seperti dalam kartun di atas.

Tajuk kartun itu juga memberi petunjuk kepada satu lagi sifat yang bersahaja: sesetengah orang Arab dan Jawi dikenali untuk menambah ‘Yang Mulia’ di hadapan nama mereka. Dalam konteks yang sama, Wak Ketok juga mengkritik orang Melayu atas keterujaan dan taksub terhadap orang Arab, menunjukkan kurangnya maruah dan sokongan Melayu terhadap sesama Melayu.

Ni pun kartun Wak Ketok. Imej dari kertas kajian oleh Razan Rosman & Sarena Abdullah.

Dalam kartun ini, Wak Ketok berpakaian sebagai orang Arab, menjual ubat sambil berdiri di dalam kereta mewahnya, dengan tempat duduk dengan jargon Melayu berbunyi Arab di belakangnya: “Awas2 jangan terkena. Minyak urut yang asli, Makjun al-Ajaibi, Minyak Harussani al-Hairani, dibuat dari tabib al-Mahsyuri Wak Ketok“.

Orang Melayu yang berhimpun di sekelilingnya membayangkan ketaksuban orang Melayu dengan unsur-unsur Arab – pakaian dan jargon Arab – walaupun produk itu jelas menjadi satu penipuan.

Sebenarnya banyak lagi kisah Wak Ketok yang boleh kami masukkan dalam artikel ni, tapi kalau nak tahu lebih lanjut boleh tengok jurnal ni (boleh tekan di sini).

Adakah komik untuk mengkritik satu perkara yang salah?

Kalau kita buat satu konklusi mengenai lakaran kartun di atas, sebenarnya ia memberikan pandangan yang jujur tentang apa yang orang dari masa lalu pernah lalui (maksudnya peristiwa-peristiwa yang digambarkan dalam kartun-kartun tersebut).

Sebenarnya komik-komik pada zaman dulu lebih liar dan ekstrim. Contohnya, kartun Wak Ketok itu. Kalau nak tahu siri kartun Wak Ketok itu mempunyai banyak gambaran yang mungkin tak senonoh. Tapi sebenarnya ia berdasarkan situasi sebenarnya dan bukan dibuat-buat.

Jadi, adakah kritikan melalui penulisan komik dianggap salah walaupun ia berdasarkan situasi sebenar?

Popular

To Top

Send this to a friend